Nuffnang

Monday, January 26, 2015

Alhamdulillah . It's A New Beginning



Bismillah..


Assalamualaikum...

Alhamdulillah , aku masih diberi peluang utk bernafas pada tahun baru ini , pda hari ini .. 2015 merupakan tahun yg penting memandangkan tahun ni aku bakal mnduduki STPM . Moga tahun 2015 ini akan membawa lebih byk kgmbiraan dan gelak tawa brbnding thun lpas. Semoga thun ni sgala urusan dpt dprmudahkan dan brjalan lancar . Aamiin


Pengal 1 sudah pun melabuhkan tirai .. Kini Penggal 2 dan 3 pula bakal aku hadapi . So tahun ni dah mula ada kerja kursus . Betul ckp pelajar2 senior form 6 yg dlu2 .. Kalau nak msuk form 6 ni kena laa struggle sikit sbb tempoh pendek ... masa utk belajar dan memahami ssuatu subjek agak pendek bagi aku yg lambat tangkap bila cikgu mgajar ni laa :p . Bagi yg memang boleh dan cekang tu aku rsa tkda msalah dgn masa ni . Ummm i guess .. Hee .Aku ambik course Sejarah :p .. So utk penggal 2 ni aku ad 3 kerja kursus . OMG ! haha .. dalam msa yg singkat utk fham then ambik exam dan dlm msa yg sama nk kena habiskan KK . Hee .. ''pdan muka , sapa suruh nak naik form 6'' haha msih tringat2 lgi ayat cikgu aku ni stiap kli kami mula mngeluh payah . Tapi kata2 dia laa yg buat kami lebih berusaha utk brjaya . InshaAllah ..

Belajar Form 6 atau PraU ni tak susah tpi tak juga senang .. cuma perlukan ksabaran dan kegigihan utk berjaya . Sistem baru PBS ni ad baik nya .. bagi aku .. :p  . Sebab tk prlu baca hafal byk2 , sebabnya stiap sbjek tu ad byk tjuk . Dgn sistem bru ni tjuk2 tu dbhgi kpda 3 penggal . Means bila dh msuk penggal 2 , bku dan nota utk pnggal 1 tu kita dh boleh simpan atau lempaq buang dah *kalau tk mau repeat la* sbbnya .. bila msuk pnggal 2 kta dh tk bljar apa yg kta bljar msa pggal 1 so dh boleh bgi otak kita ruang sikit utk trima ilmu baru msa pggal 2 dan strusnya sama laa bla pggal 3 pun .  Haa tu laaa klbihan dia , jadi otak ni tkda la pack sgt dgn nota2 yg byk . tapi msalahnya dri segi sekangan masa . So kita kena handle msa kita sbaiknya .. hehehe -,-

Selalunya msa pggal 1 byk yg masih main2 sbbnya tak faham cra sistem ni mcm mna . *mcm laa aku dlu , main je byk* tapi kbiasaanya bila dh msuk pggal 2 kita dh dpt tau cra nk hndle msa , buat nota dan mcm mna contoh dan gambaran soalan2 nnt .

Bagi pendapat aku form 6 ni best sbb aku dpt tau mcm mna nk handle event dan sbgainya laa .. mcm2 yg aku dpt .. dan smua tu brguna dlm hdup kita . pengalaman tu amat brgna utk diaplikasikan ke dlm hdup . So sapa2 yg teringin nak msuk form 6 ni aku amat galakan korang sbb form 6 bkan laa sesusah mcm org kata .. Niat dan usaha kita tu pling penting . Satu bnda yg aku bljar . Jangan percaya pda kata2 org tntg form 6 ni truk ke apa , krang kena cba sndri . Baru krang tau . Aku dlu mmng anti form 6 sbb org ckap payah la , lekeh laa dan mcm2 lgi tpi sbnarnya org yg kata tu tk prnah msuk pun form 6 , hnya dgr dri buah mulut org .. Akhirya bila aku msuk form 6 ni .. realiti sbnarnya amat jauh dri pndgan msyrakat .. Form ni best .. tambah2 lgi form 6 sek aku . hahah

JANGAN PUTUS ASA DI TENGAH JALAN , BERUSAHA LAH HINGGA KE PENGHUJUNGNYA ..

Nur Fatin Najihah
PraU SMKDJH <3